Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.

Vrije Basisschool Vlam

Vlamingenstraat 172

8930 Menen

 

Tel : 056/51.30.74

E-mail : basisschoolvlam@telenet.be

 

directie

directie@basisschoolvlam.be

0477/28 27 79

 

zorg

zorg@basisschoolvlam.be


Welkom in de Toekanklas

Juf Sofie en Meester Emiel

Thema: Moestuin - Van kerstomaat tot zaadje tot ....

We haalden de zaadjes uit kerstomaatjes en legden ze te drogen op een keukenpapiertje. Maandag gaan we de zaadjes zaaien en hopelijk hebben we binnen enkele weken onze eigen heerlijke kerstomaatjes!

Thema: Moestuin - Dipsaus maken

In de werolessen leren we over de moestuin en over groenten.
We maakten onze eigen dipsaus.

Groentjes wassen, schoonmaken, snijden en daarna stoven. 

Terwijl de saus opstond, hielp iedereen mee met de afwas en om de klas terug netjes te maken.

We sloten af met een aperitiefje met onze zelfgemaakte dipsaus en tortillachips. Een voltreffer!

De kinderen waren laaiend enthousiast (ik merkte dat ik enkele goede chef-koks in klas heb) en ze vonden het superlekker!

 

Ze vroegen ook om het recept op de website te plaatsen.

Bij deze:

- 1 courgette

- 1 aubergine

- 4 wortels

- half bakje champignons

- 1 rode paprika

- 1 gele paprika

- 1 fles tomaten-passata

- beetje olijfolie

--> Snij de groentjes in kleine blokjes. Doe de olijfolie in een kookpot en laat warm worden. Doe er eerst de wortels bij, deze moeten het langst. Doe er daarna de andere groenten bij en laat ze een beetje stoven. Als laatste doe je de passata bij de groentjes en laat je alles nog een beetje sudderen op een laag vuurtje.
Je kan de saus warm of koud eten. Eventueel kan je ze zelfs nog mixen.

Heel lekker als dipsaus met tortillachips of met een toastje!

SMAKELIJK!

Workshop Level-Q

Kunst maken zoals Andy Warhol

In wero leerden we over reclame. 
We bekeken daarom in Muzische vorming naar een powerpoint over Andy Warhol. De kunst die hij maakt, heet Pop Art.

We leerden ook over de complementaire kleuren.
We kozen zelf een product en maakten dan 4 schilderijtjes in de stijl van Warhol.

 

Een brief van de Koning

De toekanklas en de kangoeroeklas hebben enkele weken geleden een brief verstuurd naar koning Filip. 

We kregen deze week een antwoord van hem! 

Een prachtige brief en een hele mooi foto van de koninklijke familie!

Dit vonden de kinderen echt speciaal!

 

De Sint bracht ons cadeautjes

Hoera, ook dit jaar zijn we flink geweest.
Deze morgen werden we verrast met een zak vol leuk speelgoed, strips en boeken!

 

Stiltespelletjes

In klas hebben we het in godsdienst over stilte. Om te starten speelden we stiltespelletjes in klas. Het was nog nooit zo stil in klas :-)

Ben de Bever -proefje met het ei

We leren over onze tanden. We leerden dat suiker op onze tanden worden omgezet in zuren. Deze zuren tasten ons glazuur aan en kunnen gaatjes veroorzaken.

Om dit aan te tonen, legden we een ei een dag in azijn, want azijn is zuur. 

De harde schaal van het ei konden we vergelijken met het glazuur van onze tanden.

Na een halve dag was de schaal al veel minder hard. Na een dag konden we de schaal volledig induwen en uiteindelijk was de schaal gebroken.

Dit is wat zuur ook doet met onze tanden. Het maakt ons glazuur heel kwetsbaar.

Op de foto’s kan je zien hoe het ei er na een dag in azijn uitzag.

Tellen tot 1000

We leerden over het getal 1000. We maakten groepjes van 10 rietjes, dan namen we 10 groepjes samen en zo hadden we groepjes van 100. 10 zo een groepjes van 100 waren samen 1000 rietjes.

Spelen met het alfabet

Sportdag

Het alfabet

We leerden het alfabet o.a. aan de hand van een liedje.
De kinderen hadden het liedje snel onder de knie.

Kijk en zing maar mee!

Kenningsmakingsspel

In kleine groepjes speelden we een kenningsmakingsspel. Aan de hand van een dobbelsteen en een pion kwamen de leerlingen op stellingen op het spelbord terecht. Enkele van die stellingen waren: lekkerste eten, leukste muziek...

Zo kwamen de kinderen wat meer over elkaar te weten.